logo
گل بهاران
گل بهاران

سنگ درمانی

سنگ درمانی

از زمانهای قدیم انسان ها متوجه خواص درمانی سنگ ها شده بودند، پزشکان دوران باستان متوجه شده بودند که این سنگهای زیبا علاوه بر زیبایی ظاهری دارای خواص بسیاری نیز میباشند. علم سنگ درمانی قدمت بسیار زیادی در ایران و کشورهای دیگر به خصوص چین و مصر دارد.

هم اکنون با پیشرفت علم خواص درمانی سنگ ها بر همه ثابت شده است و سنگ درمانی به عنوان یک شاخه از طب و پزشکی شناخته میشود (این علم gem therapy نامیده میشود). هر سنگ قیمتی در خود دارای عناصری میباشد که امواج مخصوص خود را دارند که بر جسم و روح انسان تاثیر میزارد. هر سنگ و گوهری به مانند یک دارو میباشد که با تشخیص درست باید در جای خود استفاده شود تا تاثیر خود را بگذارد.

تاریخچه سنگ درمانی

تاریخ سنگ درمانی به حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمیگردد. استفاده از خواص درمانی سنگ ها در خاور دور، ایران، مصر و دیگر مناطق دنیا قدمتی بسیار دارد.

در یونان باستان، به مردم توصیه می شد سنگها را در کیسه چرمی کوچک با خود حمل کنند، به صورت گردنبند به گردن خود بیاویزند یا به صورت پودر یا معجون از راه خوراکی استفاده کنند تا به این وسیله از ارواح پلید، انواع بیماری ها، چشم زخمها و بلایا و فجایع در امان بمانند. ارسطو فیلسوف مشهور یونانی نیز از قدرت ویژه و منحصر به فرد سنگ های شفابخش صحبت کرده است.

رومیان نیز تحت تاثیر آموزه ھای یونان و سایر تمدن ھای باستانی، ھمواره سنگ ھای صِیقل داده شده را برای رفع بیماری و بد شانسی با خود حمل کرده و در جنگ ھا در زره و سپر و شمشیر خود از آنھا استفاده می کردند.

در کشورهای آسیای شرقی به خصوص چین اهمیت زیادی به خواص درمانی سنگها میداند. در طب چینی از سنگ درمانی برای درمان بیماریهای جسمی و روحی بسیار استفاده میشد. کتاب امپراطور زرد در حدود ۵۰۰۰ سال قبل که توسط “چی یو” نگاشته و گرد آوری شده، دارای توضیحات فراوانی در مورد گوھرھا و تاثیر آن ھا بر بدن انسان است.

در ایران بزرگانی نظیر ابوعلی سینا، خواجه نصیرالدین و ابوریحان بیرونی از خواص سنگ ها آگاه بودند و برای درمان از آنها استفاده می کردند. در دوران طلایی ایران بعد از اسلام سنگ درمانی و گوهر درمانی بسیار مورد توجه داشمندان آن دوران قرار داشت، صباح‌بن‌عمران از جواهرشناسان عهد‌هارون‌الرشید عباسی و عطاربن محمد منجم و مولف کتاب «منافع‌الاحجار» از معروف‌ترین این افراد در آن دوره هستند اما در این میان بدون شک ارزشمندترین و مهم‌ترین کتاب‌ گوهرشناسی ایران کتاب «الجماهر فی‌الجواهر» ابوریحان بیرونی به عربی و رساله «تنسوخنامه ایلخانی» خواجه نصیرالدین طوسی به فارسی است.

آیا سنگ درمانی واقعیت دارد؟

اینکه سنگ ها دارای خواص درمانی هستند از نظر علمی و پزشکی چیز اصلا عجیبی نیست. بدیهی است هر سنگی دارای عناصری هستند که بر بدن تاثیر میگذارد و باعث درمان انواع بیماریها میشوند. اما با توجه به عدم اشراف کامل جامعه علمی بر خواص درمانی سنگها ممکن است برخی خرافات نیز وارد بحث سنگ درمانی شده باشد.

در روایات اسلامی استفاده از فیروزه بسیار تاکید شده است.


سنگ درمانی در اسلام

توجه به خواص درمانی سنگها و سفارش به استقاده از سنگهای خاص جایگاه ویژه ای در اسلام دارد. از ائمه اطهار (ع) که خود دریای علم و دانش هستند روایت های زیادی در زمینه سنگ درمانی داریم. در اسلام سفارش های زیادی درباره استفاده از انگشتر فیروزه، عقیق و یاقوت شده است.

توصیه به استفاده از عقیق و فیروزه در اسلام

پیامبر اکرم (ص) به امام علی(ع) فرمود: انگشتر را در دست راست کن تا از مقربان الهی همچون جبرئیل و میکائیل باشی. امام علی (ع) پرسید: چه انگشتری را در دست کنم؟ پیامبر فرمود: عقیق قرمز.

حدیثی از امام صادق(ع) است که می فرمایند: نگاه کردن به عقیق، یاقوت و فیروزه سبب خوشحالی و شادابی روح می شود و چشم و قلب را قوی می کند.

در اصول کافی آمده است: امام رضا در مورد فواید عقیق می فرمایند: « استفاده کردن از انگشتر عقیق، سبب میشود تا فقر و هم چنین نفاق از بین برود».

در روایت دیگر منقول است که دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با انگشتر عقیق نباشد.

از ربیعه الروای منقول است که در دست حضرت امام زین العابدین(ع) انگشتر عقیق دید، پرسید که این چه نگین است؟ فرمود که این عقیق رومی است و حضرت رسول(ص) فرمود که هرکه انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده می شود .

امام صادق (علیه السلام) : دوست دارم هر مومنی پنج انگشتر در دست کند، عقیق برای دفع فقر و تنگدستی، فیروزه بابت گشایش کار، یاقوت بابت دفع پریشانی، حدید بابت غلبه بر دشمنان، درنجف بابت سهولت امور

توصیه امام رضا (ع) به استفاده از انگشتر عقیق، زبرجد و یاقوت

امام رضا علیه السلام سنگ زبرجد را مایه توانگری و در امان بودن از فقر دانسته می فرمایند: انگشتر ” زبر جد ” در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند و هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود و در حدیثی دیگر از حضرت امام رضا (علیه السلام) این عبارت در مورد سنگ زمرد وارد شده، فرمود که انگشتر زمرد در دست داشتن فقر را به توانگری بدل می کند.
همچنین امام رضا علیه السلام درباره خواص سنگ عقیق می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد ، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت و در حدبثی دیگر نزدیک به همین مضمون می فرماید: انگشتر عقیق فقر را از میان می برد ، و دست کردنش نفاق و دو رویی را محو می کند.

انگشتر عقیق برای تعالی، شادابی و آرامش روح و زدودن غم و غصه و ناراحتی های روحی بسیار موثر است


داستان قرار دادن ملک سلیمان در انگشتر حضرت سلیمان

در تفسیر قمی جلد دوم از امام صادق(ع) روایت شده است: همه ملک سلیمان را خداوند در انگشتر او قرار داده بود، هرگاه سلیمان آن در دست می گذاشت تمامی جن و انس و شیاطین و همه پرندگان و وحوش به نزد وی حاضر گشته و از او اطاعت می کردند. باد مأمور حمل تخت او بود و همه شیاطین و انسانها و پرندگان و چهار پایانی که تحت اوامرش بودند همگی آنها را جابه جا می نمود.

سلیمان به هنگام رفتن به بیت الخلا، انگشترش را در اختیار برخی از خدمتکارانش قرار می داد. روزی شیطان آمد و خادم او را گول زد و انگشتر را از او ستاند و آن را در دست نهاد، نتیجه آن شد که تمام شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش مسخر او گشتند و آن حضرت در جست و جوی انگشتر شد ولی آن را نیافت.

سرانجام شیطان ترسید که مردم متوجه حیله او شوند آن را به دریا انداخت. خدای -عزوجل- ماهی را مأمور به بلعیدن آن انگشتر نمود، بنی اسرائیل چهل روز در جست و جوی حضرت سلیمان بودند و از آن طرف سلیمان در ساحل دریا به دنبال انگشتر بود و با گریه و زاری به سوی خدای تبارک و تعالی استغفار می نمود و از این اتفاق به جانب خدا توبه می کرد. پس از چهل روز به صیادی رسید که ماهی صید می کرد، حضرت سلیمان به او کمک نمود. آن صیاد پس از صید، یک ماهی به سلیمان داد، او شکم ماهی را شکافت انگشتر خود را در آن دید و انگشتر را به دست کرد و شیاطین و جن و انس و پرندگان و وحوش در برابرش خضوع کردند و پادشاهی او به همان حالت اول بازگشت و حضرت، آن شیطان (که انگشتر را ربوده بود) به همراه لشگری که همراه او بودند به وسیله اسماء الهی حبس نمود و عده ای را در دل دریا و بعضی را در میان سنگ و صخره ها زندانی نمود و آن شیاطین تا روز قیامت زندانی و معذب هستند.

سنگ درمانی در طب سنتی

در طب سنتی از سنگها در ساخت داروها، شستشو، انرژی دهنده و شفا دهنده استفاده میشود. کاربردهای سنگ در طب سنتی بسته به مزاج، طبع و رنگ و خواص سنگ میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال یاقوت چهار رنگ سرخ، زرد، کبود و سفید دارد که رنگ سرخ بهترین نوع آن است و به دلیل رنگی که دارد نشانه صحت است و نگاه کردن به آن موجب فرح و زدودن غم و غصه و موجب اشتعال حرارت جنسی می‌شود.

یا مثلا فیروزه از نظر مزاجی سرد و خشک است‏ و تنها نوع نیشابوری آن توصیه می‌شود. فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت حمام تباه می‌شود. فیروزه را در تقویت بینایی و قلب و دستگاه گوارش و اعصاب موثر دانسته‌ و در داروهای چشم به کار برده‌اند و همراه داشتن فیروزه را موجب فال نیک و موفقیت در کار و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و مانع ترس دانسته‌اند.

سخن آخر

در اینکه سنگ ها دارای خواص درمانی هستند هیچ شکی نیست. ولی دانستن چند نکته ضروری میباشد. اول اینکه باید همه اثر و همه خواص را از خدوند بدانیم، هر سنگ درمانی یا هر وسیله شفا بخشی به خودی خود بی اثر میباشد و این خداوند است که شفابخش است. اثری که در سنگ است به خودی خود تاثیری ندارد مگر بدانیم که این منشا و این اثر از درگاه خداوند است. نکته دوم اینکه ممکن است یک سنگ برای یک نفر تاثیر مثبت داشته باشد و برای یکی تاثیر منفی. هر سنگی بر اساس ماه تولد و مزاج و اطلاعات نجومی باید مورد استفاده قرار بگیرد. برای درک بهتر این موضوع مقاله سنگ ماه تولد را بخوانید.

دیدگاه‌ها (۰)

*
*